
1 

Analysis of Boston Local Television News 
Story Selection Bias, 1993–2002 

Keith J. Winstein 
May 22, 2002 

Introduction 

The Federal Communications Commission’s broadcaster ownership diversity 
regulations are under attack. This spring, in response to two challenges from 
groups of broadcasters, the United States Court of Appeals for the District 
of Columbia remanded for reconsideration as “arbitrary and capricious”1 two 
longstanding F.C.C. regulations: the prohibition2 on any one entity’s owning 
broadcasters able to reach more than 35% of the viewing public, and the re-
striction3 against an entity owning more than one television station in certain 
television markets. With consumers able to receive their media from an in-
creasing variety of sources, the F.C.C.’s outdated economic justifications for its 
broadcaster diversity regulations are looking less and less convincing to skepti-
cal courts, and the commissioners do not appear to be inclined to fight to keep 
the rules in place. 

Commentators in journalism have reacted with dismay. Alex S. Jones, the 
director of Harvard University’s Joan Shorenstein Center on the Press, Poli-
tics and Public Policy, has predicted a gloomy future as a result of the rules’ 
relaxation: 

These possible F.C.C. rule changes will almost certainly create a 
concentration of media power far beyond what now exists in most 
places. Such a local media leviathan may have the best of intentions 
and have no wish to stifle disparate voices. But consolidation could 
well foreclose the possibility of any competition that would improve 
news coverage.. . . 

Too much media concentration in any town is inherently unhealthy, 
like relying on a single dominant industry or investing heavily in 
only one stock. Excessive dependence on a single source of news can 
put at risk the free exchange of ideas essential to democracy. 

The First Amendment is meant to assure robust debate, and the 
limitations on local cross-ownership were written with that objective 
in mind. On the local level, rolling back those rules will inevitably 
make that debate more one-sided.4 

1Fox TV Stations, Inc. v. FCC, 280 F.3d 1027 (D.C. Cir. Feb. 19, 2002) (remanding 
35% viewership rule for consideration as “arbitrary and capricious”), Sinclair Broad. Group, 
Inc. v. FCC, 284 F.3d 148 (D.C. Cir. April 2, 2002) (remanding duopoly prohibition for 
consideration as “arbitrary and capricious”). 

247 C.F.R. § 73.3555(e) (2001). 
347 C.F.R. § 76.501(a) (2001). 
4Alex S. Jones, The Costs of Consolidation, N.Y. Times, Feb. 28, 2002, at A27. 

1 



Unfortunately, Mr. Jones’s prediction of a conglomeration of media power 
may have already come true, through a back door. While ownership of local 
television stations by national networks is not yet a majority practice, another 
such relationship between local stations and national conglomerates is: net-
work affiliation. An analysis of the Nexis database of local news transcripts in 
Boston from 1993 to the present indicates that network affiliation may be, by 
one measure, at least as potent an influence on local news as network owner-
ship. After presenting a statistical analysis of what appears to be a consistent 
and journalistically-improper network-related story selection bias in the Boston 
local news, I will discuss my attempts to discern the mechanisms producing this 
effect. Finally, I will explain why the existence of this bias plausibly violates the 
Communications Act and whether legal recourse is available to private actors. 

2 Stations and Networks 

2.1 The Stations 

There are three major local television news stations that serve the Boston area. 
WCVB-TV channel 5 is owned by Hearst-Argyle Television Inc., a publicly-
traded firm that owns 24 television stations reaching about 18% of the country’s 
population. WCVB transmits its local newscast “Newscenter 5” during the early 
morning and at noon, 5 p.m. and 11 p.m. daily. During primetime, WCVB 
retransmits programming from its network affiliate, the American Broadcasting 
Co. (ABC), a subsidiary of the Walt Disney Co. 

WHDH-TV channel 7 is owned by the Sunbeam Television Corp., which 
also owns one other Miami television station and is principally controlled by an 
individual, Edmund N. Ansin. WHDH transmits the local newscast “7 News” 
during the early morning and at noon, 4 p.m. and 11 p.m. daily. WHDH also 
retransmits network programming from the National Broadcasting Co. (NBC), 
a subsidiary of the General Electric Co. 

WBZ-TV channel 4 is owned by Viacom Inc., a large conglomerate of pub-
lishing, movie production, music, radio, television and amusement park con-
cerns, including 39 television broadcast stations across the country. 5 WBZ 
transmits a local newscast, “WBZ4 News,” on its own channel and another 
local channel owned by Viacom, WSBK-TV channel 38. For network program-
ming, WBZ retransmits television shows from a national network owned by 
Viacom, CBS Inc.6 

Prior to 1995, the local situation was somewhat different. WBZ-TV, which 
had been NBC’s network affiliate through 1995, became part of the same com-
pany as CBS in late 1995 when Westinghouse Inc., then WBZ’s owner, pur-
chased CBS. Before Jan. 2, 1995, the network affiliations of WBZ and WHDH 

5Viacom’s stations reach 39% of the country’s population, in violation of the F.C.C.’s 35% 
limit; a stay issued by the D.C. Circuit has allowed them to remain over the limit. 280 F.3d 
at 1036. 

6Viacom also owns the UPN national broadcast network. 

2 



were switched: WHDH was a CBS affiliate, and WBZ was an NBC affiliate. 
WCVB has been an ABC affiliate since 1972. 

2.2 Affiliation Agreements 

The contract between WHDH and NBC, and between WCVB and ABC (and 
which existed between WBZ and CBS for the year 1995) is known as an affili-
ation agreement. Under the F.C.C.’s rules7, television stations are required to 
file these documents with the Commission, ostensibly for the F.C.C.’s policy 
oversight purposes. Accordingly, I filed a request with the F.C.C. under the 
Freedom of Information Act8 for the WHDH-NBC agreement, the WCVB-ABC 
agreement, and any agreement on file between WBZ and CBS before the two 
companies merged in late 1995. 

Unfortunately, the F.C.C. did not have agreements on file for WCVB and 
WHDH. (They were able to find a Nov. 21, 1994 agreement between WBZ 
and CBS.) According to James J. Brown9 of the Mass Media Bureau, the files 
were lost in a sequence of office moves following the dissolution of the F.C.C.’s 
Policy Analysis Branch. Thus the F.C.C. does not appear to have been actively 
engaged in an oversight role, scrutinizing the contents of these agreements to 
discern their market effect. Nevertheless, in response to my FOIA request the 
F.C.C. made requests in turn to WCVB and WHDH. After these stations sent 
their affiliation agreements to the F.C.C., the Commission forwarded them back 
to me. Examination of WHDH’s public file10 in October 2001 indicates that 
WHDH may not have ever provided the F.C.C. with a copy of its 1994 one-page 
NBC “binding term sheet” affiliation agreement that remained in effect as of 
December 2001. Another indication that WHDH may not have submitted this 
document is its provision, contrary to the filing requirement, that “Each party 
will treat this term sheet as confidential and will not disclose any of its terms 
without the other party’s prior consent.”11 Contrary to law12, this agreement 
was not in WHDH’s public file, and WHDH’s staff declined a request to produce 
it. However, the WHDH public file did contain the station’s superseded 1982 
and 1993 agreements with CBS. 

747 C.F.R. § 73.3613 (2001).

85 U.S.C. § 552 (2000).

9Telephone communication with James J. Brown, Nov. 29, 2001. Notes on file with author.


1047 C.F.R. § 73.3526 (2001).

11

Term Sheet WHDH/Boston & NBC, Aug. 10, 1994, at Confidentiality.

12Id. at (e)(5), which requires a public-file copy or copy-on-request of documents listed in


47 C.F.R. § 73.3615(a)(4)(i) (2001), which in turn incorporates by reference the documents 
covered under § 73.3613, the network-affiliation requirement. 

3 



In total, I was able to obtain five network affiliation agreements from the 
three major Boston television stations, two of which (WHDH and WCVB) have 
current network affiliations. These documents, and their relevant terms, are as 
follows13: 

Station Network Date Terms 

WHDH NBC Aug. 10, 1994 (su-
perseded in 2002) 

NBC pays WHDH $10 million in 
1995, $11 million in 1996, etc., 
capped at $15 million in 2000 
and afterwords. 

WCVB ABC Oct. 21, 1994 (later 
renewed) 

ABC pays WCVB approxi-
mately $3 million per year. 

WBZ CBS Oct. 21, 1994 (su-
perseded at CBS-
WBZ merger in late 
1995) 

CBS pays WBZ approximately 
$5.2 million per year. 

WHDH CBS 1993 (superseded at 
WHDH switch to 
NBC in January 
1995) 

CBS pays WHDH approximately 
$1.7 million per year. 

WHDH CBS 1982 (superseded 
by 1993 agreement) 

CBS pays WHDH approximately 
$2.4 million per year. 

3 Story Selection Analysis 

3.1 The Survey 

In order to investigate the influence of network affiliation and network ownership 
on local news, I performed an analysis from July 1, 1993 through Jan. 1, 2002 
of the story selection on the local news of each of the three local stations. The 
Nexis database contains summarized transcripts of all three stations since July 
1, 1993, first from “Radio TV Reports” and later from the “Video Monitoring 
Services of America.” 

Using a computer program I wrote to search the Nexis database, I collected 
records of 6,549 segments on the WHDH, WBZ, and WCVB local news that 
were about any of 34 NBC, ABC and CBS shows that appeared in the top-ten 

13When agreements specified a “base rate” per hour times a fraction of advertising used, I 
translated to approximate annual amounts by using the WHDH agreement’s rough figure of 
$15 million per year for a $22,750 base rate. 

4 



Nielsen ratings during 1993–2002. In each complete year surveyed, except for 
the year 1999, at least an average of every other day included a story on one 
of the three local news programs about a top-rated national network television 
program. (In 1999, only 162 days had at least one of the local news programs 
running a segment on national network programming, for an average rate of one 
every 2.3 days.) 

In order to assist in replication of my results, I include the programs sur-
veyed and the Nexis search string used for each. For some programs, such as 
“Survivor” and “Friends,” it is extremely difficult to formulate a search string 
that includes almost all mentions of the program but excludes normal usage of 
these common words. I have chosen to draft the search strings toward narrower 
rather than wider coverage, leading to the possibility that some valid reports 
on the “Friends” television program could have been excluded from the count. 
The data were not hand-modified, but the search strings were tuned by spot-
checking the results for accuracy. I did not include programs such as “JAG” 
that have switched networks during the period of the survey. “Count” is the 
total number of segments on all three local news programs. 

5 



Network Program Count Search String 

CBS “60 Minutes” 611 (60 Minutes) OR (Sixty 
Minutes) 

CBS “C.S.I.” 5 CSI 
NBC “Caroline in the City” 27 Caroline in the City 
NBC “Dateline NBC” 107 Dateline NBC 
ABC “Drew Carey” 44 Drew+Carey 
NBC “ER” 599 ER 
CBS “Everybody Loves Raymond” 30 Everybody Loves Raymond 
NBC “Fired Up” 24 Fired+Up 
NBC “Frasier” 227 Frasier 
NBC “Friends” 466 (Friends w/s NBC) OR 

(Jennifer Aniston OR 
Courtney Cox OR Courtney 
Arquette OR Lisa Kudrow 
OR Matt LeBlanc OR Matthew 
Perry OR David Schwimmer) 

ABC “Grace Under Fire” 13 Grace Under Fire 
ABC “Home Improvement” 200 Home Improvement 
NBC “Just Shoot Me” 22 Just Shoot Me 
NBC “Law and Order” 121 Law pre/1 Order 
NBC “The Tonight Show” 428 Leno 
CBS “Late Show” 866 Letterman 
NBC “Mad About You” 167 Mad About You 
ABC “Who Wants to be a Millionaire?” 183 who wants to be a 

millionaire OR millionaire 
show 

ABC “Monday Night Football” 371 Monday Night Football 
CBS “Murder She Wrote” 14 Murder She Wrote 
CBS “Murphy Brown” 109 Murphy Brown 
ABC “NYPD Blue” 246 NYPD Blue 
NBC “The Naked Truth” 10 Naked Truth 
CBS “Northern Exposure” 31 Northern Exposure 
ABC “Primetime Live” 100 Primetime Live 
NBC “Seinfeld” 1,001 Seinfeld 
NBC “Suddenly Susan” 47 Suddenly Susan 
CBS “Survivor” 293 caps(singular(survivor)) 

w/s (singular(island) OR 
CBS OR vote OR strand OR 
singular(show)) AND NOT 
Rhode Island 

NBC “The Single Guy” 24 The Single Guy 
CBS “Touched by an Angel” 17 Touched by an Angel 
NBC “Veronica’s Closet” 11 Veronica Closet 
NBC “The West Wing” 224 West Wing 
NBC “Will and Grace” 92 Will pre/1 Grace 

6 



3.2 Results 

The total amount of local coverage of national network programming appears to 
vary somewhat periodically, for unclear reasons.14 In 2001, WHDH and WBZ 
ran about 390 segments each about national network programming. WCVB ran 
204. 

Local News Segments About All Network Programming, Quarterly 

0 

50 

100 

150 

200 

250 

300 

350 

400 
WHDH 

WBZ 
WCVB 

Total 

’9
3

’9
4

’9
5

’9
6

’9
7

’9
8

’9
9

’0
0

’0
1

’0
2 

Each of the local news programs exhibits, with extremely high confidence, a 
story selection bias15 in favor of selecting stories relating to its network affiliate’s 
top-rated programs. Although the statistical confidence of the existence of this 
bias is extremely high, the strength of the bias itself varies widely among the 
stations. 

Since the beginning of 1996, WHDH has run 87% of its network-program-
related segments (those segments which discuss any the 34 programs) about 
NBC shows (a 13:1 bias for NBC). WBZ has run 67% about CBS shows (a 4:1 
bias for CBS), and WCVB has run 43% about ABC shows (a 1.5:1 bias for 
ABC). The “equal coverage” level, that is, the level one would expect for each 
station if statistically unbiased, is 33% (1:1). The results can be summarized as 
follows: 

14Except for the spike in the second quarter of 1998, which is the result of WHDH running 
164 segments about the May 14, 1998 conclusion of NBC’s “Seinfeld.” 

15Note that I am using “bias” in a statistical, not journalistic sense here. If, for instance, 
NBC network programming is validly more newsworthy than CBS, a statistical bias in favor 
of covering NBC programs would not necessarily imply an improper journalistic bias. 

7 



Story Count WBZ 96– WHDH 96– WCVB 96– 
CBS 1124 172 211 
NBC 412 2075 357 
ABC 134 144 433 

Story Fraction WBZ 96–

CBS .67

NBC .25

ABC .08


WHDH 96– WCVB 96– 
.07 .21 
.87 .36 
.07 .43 

Fraction of Network-Program Segments About A liate’s Programs, Quarterly 

0 

0.1 

0.2 

0.3 

0.4 

0.5 

0.6 

0.7 

0.8 

0.9 

1 

WBZ-CBS 
WHDH-NBC 
WCVB-ABC 

Equal Coverage 

’9
5

’9
6

’9
7

’9
8

’9
9

’0
0

’0
1

’0
2 

(Points omitted in quarters where total number of network-programming-related 
segments was under six.) 

I also examined WHDH’s results from before its August 1994 decision to 
switch from CBS affiliation to NBC affiliation, in order to examine how the 
change in WHDH’s affiliation (and affiliation payments, from $1.7 million from 
CBS in 1994 to $10 million from NBC in 1995) affected its story selection. Un-
fortunately, during these quarters (July 1993 through June 1994), WBZ (which 
was then affiliated with NBC) ran only 5 total segments about national net-
work programming, foiling a meaningful analysis of WBZ’s NBC-affiliated story 
selection behavior. 

Story Count WHDH –6/94 
CBS 137 
NBC 17 
ABC 5 

8 



Story Fraction WHDH –6/94 
CBS .86 
NBC .11 
ABC .03 

The following is a graph of WHDH’s number of NBC-related segments for 
each CBS-related segment it ran during the same quarter, plotted logarithmi-
cally. Note the shift across the equilibrium point coinciding with the switch 
in WHDH’s network affiliation from CBS to NBC. Before this switch, when 
WHDH was affiliated with CBS, the WHDH local news ran over 8 segments 
about CBS for every one segment it ran about NBC. Immediately after the 
switch to NBC affiliation, the WHDH local news ran a similar number of stories 
about NBC for every one segment it ran about CBS: 

WHDH News, Number of NBC-Show Segments per CBS-Show Segment, Quarterly 

1 

2 

4 

8 

16 

32 

64 

128 

1/2 

1/4 

1/8 

1/16 

1/32 

’9
3

’9
4

Sw
it
ch

 A
gr
ee
d 

Sw
it
ch

 t
o 
N
B
C

 ’
95 ’9
6

’9
7

’9
8

’9
9

’0
0

’0
1

’0
2 

Finally, here is the actual measured selection bias of each station toward its 
network during the periods examined: 

Skew Toward Own Network, Summarized (33% coverage is 1:1) 
WBZ 96– WHDH –6/94 WHDH 96– WCVB 96– 

Bias Factor CBS = 4.12:1 CBS = 12.5:1 NBC = 13.1:1 ABC = 1.52:1 

9 



Certain episodes of coverage appear as particularly strong examples of dis-
parity in local news story selection in favor of stations’ networks. For instance, 
the long-running NBC comedy “Seinfeld” had its final episode on May 14, 1998. 
During the months of April and May 1998, the WHDH local news ran 164 seg-
ments about the show (an average of 2.7 segments per day). During the same 
period, WBZ ran 11 segments and WCVB ran 15. From July 2000 through June 
2001, the WBZ local news ran 195 segments about the CBS show “Survivor.” 
During the same period, WHDH ran 15 segments and WCVB ran 12 segments. 
In the year 2000, WCVB ran 121 local news segments about ABC’s television 
show, “Who Wants to be a Millionaire?” with WHDH running 8 segments and 
WBZ running 3 segments about “Millionaire” during the same period. 

3.3 Statistical Analysis 

Percentage-wise, each station appears to skew toward covering its network affil-
iate, but might these effects be due to chance? In order to examine the fairness 
of each station’s coverage in a statistically sound manner, I construct the “fair-
ness null hypothesis” of a given “newsworthiness factor.” I will then attempt 
to reject this null hypothesis at various levels of the “newsworthiness factor” in 
order to examine the fairness of stations’ story selections. 

1.2 

The fairness null hypothesis assumes that the likelihood of a station choos-
ing to run a segment about a particular network is proportional only to that 
network’s “newsworthiness factor.” For instance, if NBC has a newsworthiness 
factor of 1.0, and WHDH obeys the fairness null hypothesis, one would expect 
WHDH to run 33% of its network-related stories about each network. If NBC 
is 20% more newsworthy than a normal network and thus has a newsworthi-
ness factor of 1.2, one would expect WHDH to run 1+1+1.2 = 37.5% of its 
network-related stories about NBC programs. 

At a newsworthiness factor of 1.0, we are able to reject the fairness null hy-
pothesis for each station’s post-1996 coverage (and for WHDH’s pre-1995 cover-
age) at the 99.999% level. This speaks to the strength of statistical confidence 
in a bias, not to the strength of the bias itself. 

I next calculated the maximum newsworthiness factor at which the fairness 
null hypothesis may be rejected at the 95% level. To put it another way, what is 
the minimum newsworthiness factor for each station’s network affiliate to have 
that allows one to accept, with at least 5% likelihood, that the station’s story 
selection is fair and proportionate to a network’s newsworthiness? 

For WBZ’s post-1996 coverage, CBS must have been at least 277% more 
newsworthy (newsworthiness factor 3.77) than NBC or ABC for one to accept 
that WBZ’s story selection was fair with 5% likelihood. For WHDH’s post-1996 
coverage, NBC must have been at least 1,080% more newsworthy (newswor-
thiness factor 11.8) than CBS or ABC for one to accept that WHDH’s story 
selection is fair with 5% likelihood. For WCVB, ABC must have been at least 
36% more newsworthy (newsworthiness factor 1.36) than CBS or NBC for one 
to accept that WCVB’s story selection since 1996 was fair with 5% likelihood. 
Finally, for WHDH’s coverage before August 1994, CBS must have been at least 

10 



4 

746% more newsworthy (newsworthiness factor 8.46) than NBC or ABC for one 
to accept that WHDH’s story selection was fair with 5% likelihood. 

Minimum Newsworthiness to Accept Fairness Hypotheses with >5% Likelihood 
WBZ 96– WHDH –6/94 WHDH 96– WCVB 96–


Factor CBS = 3.77 CBS = 8.46 NBC = 11.8 ABC = 1.36


For WCVB, the fairness null hypothesis is believable. It is not out of the 
question that ABC programs are 36% more newsworthy than CBS or NBC ones, 
and at this level or higher we cannot reject the fairness hypothesis at the 95% 
level. 

The fairness null hypothesis does not look so good, however, for WBZ and 
WHDH. For WBZ’s post-1996 selection to have even a 5% likelihood of having 
been fair, we must accept that CBS (WBZ’s corporate sibling) is 3.77 times as 
newsworthy than the mean of ABC and NBC. This is hard to accept. News-
gathering bodies with no television network affiliation, such as The New York 
Times, report on the three networks almost equally (about 1,100–1,300 stories 
per year mention each network in The Times).16 If one does not accept that 
CBS shows are 3.77 times as newsworthy as the mean of ABC and NBC shows, 
one must reject the fairness null hypothesis as applied to WBZ. 

Finally, the fairness null hypothesis looks even less likely when applied to 
WHDH. To accept the fairness null hypothesis with even just 5% likelihood, one 
would have to believe that CBS shows were 8.46 times as newsworthy as NBC 
shows before August 1994 (when WHDH agreed to switch affiliations from CBS 
to NBC, foregoing a $1.7 million annual revenue stream for CBS in favor of a 
$10 million–$15 million annual revenue from NBC), but that NBC shows have 
been 11.8 times as newsworthy as CBS shows in the years after the switch. This 
is also unlikely. 

Stretching the metaphor, unless one is willing to accept that CBS shows 
are 3.77 times as newsworthy as NBC, or that NBC shows are 11.8 times as 
newsworthy as CBS (assumptions that are difficult to maintain in the face of 
nearly-equal coverage by neutral news-gathering organizations), one must there-
fore conclude (with at least 95% confidence) that WBZ’s and WHDH’s story 
selection is not journalistically “fair.” 

Legal Issues 

The preceding statistical analysis appears to raise issues of journalistic ethics 
with regard to the WBZ and WHDH local news, but does it also raise legal 
issues? I believe that it plausibly does, depending on the mechanism responsible 
for the disparity. (I have ruled out as an explanatory mechanism the possibility 
that disparities in newsworthiness are responsible for WHDH’s and WBZ’s story 
selection biases.) 

16A more rigorous analysis would examine coverage of each of the 34 programs in a neutral 
news-gathering body. 

11 



The situation is potentially most problematic for WHDH, which has always 
been a separate corporate entity from its networks, CBS and NBC. If, by ac-
cepting $1.7 million per year from CBS and favoring CBS-related coverage on 
its local news by a factor of 12.5, and then switching to accepting $10–$15 mil-
lion per year from NBC and favoring NBC-related coverage in its local news 
by a factor of 13.1, WHDH was receiving direct or indirect “money, service or 
other valuable consideration” in exchange for its coverage, WHDH would have 
violated the Sponsorship Identification provisions of the Communications Act: 

All matter broadcast by any radio station for which any money, ser-
vice or other valuable consideration is directly or indirectly paid, or 
promised to or charged or accepted by, the station so broadcasting, 
from any person, shall, at the time the same is so broadcast, be 
announced as paid for or furnished, as the case may be, by such 
person. . . 17 

Historically, the F.C.C.’s interpretation of what constitutes “indirect” pay-
ment of consideration has been surprisingly broad. The F.C.C. normally dis-
claims jurisdiction over news programming. “Under the First Amendment and 
the Communications Act, the FCC cannot tell stations how to select mate-
rial for news programs, and we cannot prohibit the broadcasting of an opinion 
on any subject.”18 Yet the sponsorship identification provision, which has re-
mained nearly unchanged since 1934, has been construed by the Commission to 
require disclosure of “indirect” consideration for content in news or quasi-news 
programming19 and general-interest announcements20 . 

The case concerning general-interest announcements, In re KISD, Inc., is  
particularly interesting because it may also apply to WBZ, which exchanges no 
money with its network, the preferred subject of its local news, because the net-
work and station belong to the same corporation. The Commission in KISD nev-
ertheless fined a broadcaster for improperly self-promotional announcements, in 
this case ad-libbed comments by announcers that disproportionately alerted the 
public of dances and concerts held by the station’s owner compared to dances 
and concerts arranged by other corporations. “It is well settled that broadcast 
stations are licensed to serve the public interest, rather than the private interest 
of the license.”21 

If WHDH’s local news contains promotional advertising for WHDH’s and 
NBC’s benefit, might the station simply be required to disclose this benefit and 

17Communications Act of 1934 § 317, 47 U.S.C. § 317 (1994). 
18Mass Media Bureau, Federal Communications Commission, The Public and Broad­

casting, June 1999, at http://ftp.fcc.gov/Bureaus/Mass Media/Factsheets/pubbroad.pdf. 
19See, e.g., In re General Media Associates, Inc., 3 F.C.C.2d 326, 327 (1966) (requiring 

sponsorship identification for one-minute “Accent” programs “giving information of current 
interest” where firm paid distributor for inclusion of product): “It appears to the Commission 
that you are soliciting payment from various clients desirous of your including certain matter 
in the ‘Accent’ programs and that you do not intend to include in such programs the fact that 
your clients have paid for the inclusion of such matter.” 

20E.g., In re KISD, Inc., 22 F.C.C.2d 833 (1970) (on-air self-promotion for dances run by 
station held violative of sponsorship identification requirement). 

21Id. at 836. 

12 



label the material as commercial? Not necessarily. As part of its application 
to the F.C.C. for a broadcast license, WHDH demonstrated its commitment to 
serve the public interest by submitting “minimum” amounts of news and public 
affairs programming per week: 17 hours, 24 minutes of news per week, and 7 
hours, 34 minutes of public affairs22 It is doubtful that WHDH is legally bound 
by these promises, but abrogating them by labeling its news as promotion would 
nonetheless appear to call into question part of the basis of WHDH’s application. 

5 Mechanism for Bias 

In any case, whether WHDH’s and WBZ’s story selection biases are violative 
of the sponsorship identification provision continues to rest on the mechanism 
producing each bias. If indeed it is because of direct or indirect “money, ser-
vice or other valuable consideration” (whether improperly to themselves, as in 
KISD, or to their network in exchange for its affiliation payments) that they 
skew their coverage in favor of their network, they may be in violation of the 
law as described above. If their story selection skew is simply because of an 
honest disagreement about the newsworthiness of the various networks’ televi-
sion programs, they are unlikely to run afoul of the sponsorship identification 
provision. 

Because of the suspicious nature by which WHDH’s 12.5-fold CBS bias (when 
CBS was paying it $1.7 million per year) became a 13.1-fold NBC bias (when 
NBC was paying it $10–$15 million per year), as well as the much greater amount 
of its network-affiliate biases compared to the other stations (4.12 for WBZ and 
1.52 for WCVB), I decided to focus on figuring out the mechanism for WHDH’s 
bias. 

5.1 Arthur B. Goodkind, WHDH’s F.C.C. Advocate 

I spoke with Arthur B. Goodkind of the law firm Holland & Knight L.L.P. 
Mr. Goodkind represents WHDH (and several other television stations affiliated 
with various national networks) in its dealings before the F.C.C. When presented 
with some of the results of my survey, Mr. Goodkind did not defend the quality 
of WHDH’s journalism, but he said that WHDH’s story selection bias would 
present no legal difficulties for the station. 

“The network affiliate fee is not a fee that results in any sponsorship iden-
tification requirement,” he said. To implicate the provision, “there would have 
to be a direct payment to the station to broadcast an announcement about a 
particular product or service, and that’s not what happens here,” he said. “Net-
work affiliation payments are simply for being an affiliate of the network and 
running the programs.” 

Mr. Goodkind said the reasons for the WHDH news’s story selection bias 
were more likely self-promotional, rather than promotional of NBC. “If NBC 

22New England Television Application for Broadcast License, Undated Exhibit 13. In 
WHDH public file. 

13 



paid [WHDH] to run stories about Seinfeld, then I guess they would announce 
those as sponsored,” he said. The reason for the WHDH news’s promotion of 
NBC shows, however, is not because NBC is paying them directly, but because 
“they want to increase the viewership of the programs they [WHDH] carry,” 
he said. “They want people to watch all their programming. The greater 
the audience that watches the [NBC programs], the greater that hangs on” to 
WHDH’s local programming. “There’s synergy between the two,” he added. 

“I think you can make journalistic arguments” about whether these stories 
are “an appropriate function” of the local news, he said. “Maybe news is not 
what it should be on television today.” But “no one’s ever raised it as a legal 
issue, so I don’t get involved,” he added. “And it’s not a legal issue. It’s a 
journalistic issue.” 

5.2 Kim Carrigan, Former WHDH News Anchor 

I also spoke with Kim Carrigan, an anchor at the WBZ news. From April 1994 
until April 2001, when she left over a contract dispute, Ms. Carrigan was instead 
an anchor for the WHDH news. I asked her about the WHDH news’s former 
bias toward CBS-related stories, and current bias toward NBC-related stories. 

“We did so many stories about Seinfeld. Oh my,” she said. Ms. Carrigan 
was careful to stress that “popular culture is journalism” and that stories about 
prime-time programming can be, in her view, properly aired in the news. But 
with regards to the Seinfeld and much of WHDH’s promotion of NBC, “Is that 
journalistically sound? Absolutely not.” 

On the other hand, “is the reason that NBC is forcing [WHDH]? No,” she 
said. “What was being done on a local level is purely for local benefit.” 

“It’s because NBC programming is so popular,” she said. By tying them-
selves to NBC’s programming (aired on WHDH), the WHDH news is “bringing 
people in” to watch all of WHDH’s programming, and consequently the local 
advertising sold to Boston-area WHDH advertisers, she explained. 

Ms. Carrigan said the decisions to cover NBC programming were made at 
a level above her and her producers, at the news director and managing editor 
level. For some NBC-related stories, Ms. Carrigan said she would sometimes 
complain, saying, “I don’t want to do it. I don’t think that’s a journalistic 
story.” 

But in the end, she said, it was a compromise. “When you come out of 
journalism school, you have all these ideas, but when you get out here, it’s a 
big business,” she said. “It’s an important lesson that we journalists have to 
learn.” 

How does Ms. Carrigan compare working at WHDH, a network-affiliated 
station, to working at WBZ, which is owned by its network? “I’ve only done 
one ‘Survivor’ story since I’ve been here,” she said.23 “These TV stations are 
left alone.” 

23I was unable to confirm this figure because WBZ has several news teams and Nexis does 
not list results by anchor in a convenient format, but the WBZ local news has done 37 segments 
on “Survivor” since Ms. Carrigan’s arrival at the station in September 2001. 

14 



“I think there can be some [journalistic] positives to being owned by a large 
company,” she said. At her former station, WHO-TV in Iowa, Ms. Carrigan 
said local advertisers (particularly car dealerships) had an inordinate amount of 
control over the content of the local news simply by threatening to drop their 
advertising. Sometimes these advertisers would even purchase daily sponsorship 
of Ms. Carrigan’s news program. “I would just throw a fit,” she said. “It was 
infuriating to me. Immediately, there’s a bias.” On the other hand, with WBZ 
owned by Viacom, “there’s never going to be a local advertiser in a position to 
be that strong,” she said. 

At Viacom, “I think journalism comes first and they recognize that,” she 
said. Is that why the WBZ local news only exhibits a 4.12-fold bias in favor of 
CBS-related stories, compared to her former anchor job dealing with WHDH’s 
13.1-fold bias? Ms. Carrigan gave a different explanation: on the WBZ local 
news, she said, “It doesn’t behoove us to promote these [CBS] shows that nobody 
watches.” 

5.3 Ed Kazowski, WHDH News Director 

Finally, I spoke with Ed Kazowski, WHDH’s News Director. Like Mr. Goodkind 
and Ms. Carrigan, Mr. Kazowski said the reason for the disparity in local news 
coverage in favor of NBC was for explicitly self-promotional reasons, not as a 
result of any monetary influx from NBC. 

When asked about the 13-fold disparity in the WHDH local news’s coverage 
of NBC-related matters, Mr. Kazowski replied, “We don’t look it as a disparity. 
We’re an NBC affiliate.. . . We’re a business. What runs in NBC is running on 
WHDH.” 

Mr. Kazowski vigorously denied that the disparity is a result of the $15 mil-
lion per year of payments to WHDH from NBC or from anybody else. “There’s 
a line that exists between the sales and finance end of a television station,” he 
said. 

The reason for the WHDH news’s heavy coverage of NBC-related matters 
is instead because “the news department stands to benefit if the programming 
on the television station does well,” he explained. “That is, if our prime-time 
programming between 8 and 11 p.m. does well, our 11 o’clock news is going to 
do well.” 

I asked Mr. Kazowski about a comment from another WHDH employee I 
met, that the station’s local news program would cover “Seinfeld” but not events 
on “Survivor” because in the case of the latter, “we would be promoting another 
network.” 

“That’s actually true,” Mr. Kazowski said. 
I asked Mr. Kazowski whether WHDH saw the news as the same as “pro-

motion.” “The news isn’t promotion, but you’re giving publicity to something 
that runs on a competing television network,” if you discuss its programming in 
the news, he said. “If you’re suggesting that there’s some journalistic bias here 
or that we’re slanting the news, that’s completely incorrect,” he added. 

15 



6 

WHDH’s preference for NBC-related stories is “very accepted and standard,” 
and “that’s just basic competition,” he said. “Why would you want to give 
publicity to a competitor?” 

Conclusion 

The story selection bias in the Boston local news appears to be a journalistically 
problematic phenomenon, but its legal import is unclear. All of the people I in-
terviewed agreed that WHDH’s heavy preference toward NBC-related segments 
on the local news is for self-promotional reasons, rather than to promote NBC 
as a result of its $15 million per year of affiliation payments (or previously, to 
promote CBS as a result of its $1.7 million per year of payments). Even so, there 
appears to be a plausible case that these broadcasters are improperly labeling 
commercial content as news for self-promotional purposes, in contravention of 
the F.C.C.’s construction of the sponsorship identification provision in KISD. 
Whether the Commission would follow the logic of its 32-year-old decision in 
this time of increasing pressure to deregulate is unclear. 

Similarly unclear is the question of whether unrestricted ownership of local 
stations is actually worse for journalistic quality than network affiliation. The 
data for Boston give little reason to believe that this is the case, but only because 
even merely affiliated stations seem to display a surprisingly large bias in favor 
of covering stories about their network affiliate on the local news. 

What is clear is that policymakers should consider these empirical techniques 
in order to decide whether the F.C.C.’s diversity regulations are still necessary. 
Federal courts have faulted the Commission24 for its failure to study the likely 
economic and market effects of its decisions in this area. If the F.C.C. wants 
to ensure that the broadcast media continue to serve the public interest and be 
able to formulate regulations that are not judged “arbitrary and capricious,” it 
would be wise to consider empirical analyses, such as this one, of the quality of 
journalistic coverage in affiliated and owned television stations. 

24Fox TV Stations, 280 F.3d at 1041. 

16 


